On helpompaa kopioida jo todistetusti toimivia asioita kuin luoda jotain aivan uutta. Parhaat polut menestykseen ovat kuitenkin juuri niitä, joilla muut eivät ole aiemmin kulkeneet. Taikakaavaa seuraavan Facebookin tai Netflixin luomiseen ei ole olemassakaan, mutta PayPalia ja Palantiria perustamassa olleen Peter Thielin Zero to One -kirjan ydinsanoma on seuraava: ”What valuable company is nobody building?”
Vaikka kilpailua voidaankin pitää markkinatalouden suolana, suurimpien innovaatioiden inspiraation lähde löytyy usein monopoleista. Siinä missä kiristyvä kilpailu nakertaa ajan myötä markkinalla toimivien yritysten tuottoja, saa toiveet monopoliaseman tuomista valtavista tuottomahdollisuuksista yritykset tekemään pitkäjänteisempiä suunnitelmia ja rahoittamaan kunnianhimoisempia tutkimus- ja kehitysprojekteja. Peter Thielin mielestä on parempi dominoida pientä niche-markkinaa ja laajentaa sitten toimintaa viereisille markkinoille kuin tähdätä pieneen siivuun valtavasta markkinasta.
Startupin menestyksen kannalta ensimmäiset metrit nousevat yleensä kriittiseen rooliin. Alussa tehtyjä huonoja päätöksiä esimerkiksi yhtiökumppaneiden valinnan tai rekrytoinnin suhteen on erittäin haastavaa korjata myöhemmissä vaiheissa. Myynnin ja jakelun merkitystä ei kannata koskaan aliarvioida, sillä parhaatkaan tuotteet eivät myy itse itseään. Thielin mukaan yritysten tulisi myös aina pyrkiä kehittämään ainakin kymmenen kertaa parempia tuotteita kuin kilpailijansa. Asiakkaiden haaliminen kilpailijoiden leiristä on haastavaa, elleivät tuotteet tarjoa merkittävästi aiempaa parempia ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin.
Tulevaisuuden tähtiyritykset eivät taistele armotonta kilpailua vastaan. Ne pakenevat kilpailulta kokonaan ainutlaatuisen liiketoiminnan siivittämänä.
Kirja minuutissa on juttusarja, jossa tiivistän lukemistani kirjoista heränneet mielenkiintoisimmat ajatukset minuutissa luettavaksi kokonaisuudeksi. Tällä kertaa käsittelyssä oli Peter Thielin Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future.