Mitä yhteistä on Facebookilla (Meta Platforms), Airbnb:llä ja Uberilla? Kyseisten yritysten liiketoiminta perustuu alustoihin, joilla eri toimijat voivat myydä ja kuluttaa palveluita tai tuotteita. Esimerkiksi Airbnb ei itse omista asuntoja tai huoneita, mutta luo käyttäjilleen lisäarvoa tarjoamalla alustan, jonka avulla tavalliset yksityishenkilötkin voivat vuokrata ja tarjota vuokralle majoitustiloja vaivattomasti.
Alustayhtiöt muodostavat yhä suuremman osuuden maailman arvokkaimmista yrityksistä, eikä ihme. Liiketoimintamalliensa ja verkostovaikutukseen perustuvien vahvojen kilpailuetujensa turvin alustatalouden yritykset kykenevät kasvamaan nopeammin ja kannattavammin kuin perinteisempiä liiketoimintamalleja käyttävät kilpailijansa. Myös sijoittajat suosivat alustayhtiöitä sallimalla niille korkeammat arvostuskertoimet.
Alustayhtiöiden haasteena on luoda verkosto, jonka laajuus ylittää ns. kriittisen pisteen. Uber ei tuota lisäarvoa kummallekaan osapuolelle, ellei kuskeja ja asiakkaita ole riittävästi – ja ellei niiden suhde ole sopivassa tasapainossa. Käyttäjien houkuttelu, tuottajien ja kuluttajien yhdistäminen, teknologinen toteutus sekä laadun ylläpito ja luottamuksen vahvistaminen ovat kriittisiä palasia alustayhtiöiden menestyksessä. Kun ekosysteemi on kunnossa, alustayhtiöiden asemaa on vaikea horjuttaa.
Kirja minuutissa on juttusarja, jossa tiivistän lukemistani kirjoista heränneet mielenkiintoisimmat ajatukset minuutissa luettavaksi kokonaisuudeksi. Tällä kertaa käsittelyssä oli Alex Moazedin ja Nicholas L. Johnsonin Modern Monopolies: How Online Platforms Rule the World by Controlling the Means of Connection.