"The customer is the hero, not your brand." Jos haluat brändisi menestyvän, asiakkaan tulee olla sankarin roolissa, ei yrityksesi tai brändisi. Asiakkaalla on ongelma, jonka hän haluaa ratkaista. Asiakas haluaa olla tarinan sankari, joten hän ei halua löytää toista sankaria. Sen sijaan hän etsii oppaan kaltaista neuvonantajaa, joka antaisi hänelle suunnitelman ja työkalut ongelmansa ratkaisemiseksi ja tavoitteisiinsa pääsemiseksi.
Jokainen hyvä tarina tarvitsee sankarin, vihollisen ja mahdollisuuden sekä onnelliseen että ikävään loppuun. Sinun ja brändisi tehtävä on vakuuttaa tarinan sankari eli asiakas siitä, että pystyt oppaan roolissa auttamaan häntä peittoamaan vihollisen (=ongelma) ja johdattamaan sankarin kohti onnellista loppua.
Kaikki lähtee kuitenkin liikkeelle siitä, että viestisi tulee olla mahdollisimman selkeä. Asiakkaitasi ei kiinnosta yrityksesi historia ja pitkät tarinat siitä, miten kaikki sai alkunsa. Vieraillessaan nettisivuillasi he haluavat heti ensisilmäyksellä tietää, mitä yrityksesi tekee ja voitko ratkaista heidän ongelmansa. Kaikki muu on vain turhaa kohinaa, joka pahimmassa tapauksessa vie asiakkaasi kilpailijan käsiin.
Kirja minuutissa on juttusarja, jossa tiivistän lukemistani kirjoista heränneet mielenkiintoisimmat ajatukset minuutissa luettavaksi kokonaisuudeksi. Tällä kertaa käsittelyssä oli Donald Millerin Building a StoryBrand.